Soms loop je zo vast dat er geen uitweg meer lijkt te zijn in de communicatie en omgang met een andere persoon. Er onstaat een conflictsituatie:
Het conflict belemmert een goede samenwerking en tot resultaten te komen.
De bereidheid om elkaar te willen begrijpen valt weg. Dit kan ook 'in stilte' zijn. Het hoeft niet altijd rechtstreeks tegen iemand te zijn, maar kan ook zijn door iemand juist te ontwijken.
De communicatie zit vast en alles lijkt een druppel op de bekende gloeiende plaat. De communicatie is allesbehalve verbindend.
Je kunt elkaar alleen maar zien vanuit het conflict en kan de ander niet meer neutraal benaderen.
De situatie wordt onhandelbaar, het heeft behoorlijke impact, soms ook op meerdere facetten van je leven.
Soms beland je in een conflict en kom je er beiden niet uit en als je bijvoorbeeld samenwerkt kan dat knap lastig zijn en soms zelfs onhandelbaar.
Wist je dat een conflict op de werkvloer vaak een onderliggende oorzaak is van verzuim?
Dan kan je er enorm gebaat bij zijn om hulp in te roepen van een derde persoon, de mediator. Die kan jullie helpen de situatie te verzachten en de bereidheid om naar elkaar te luisteren weer te creeeren. Hierdoor kunnen jullie een begin maken weer verbindend en geweldloos met elkaar te communiceren en zo samen tot een oplossing te komen.
Mediation is een vertrouwelijk en vrijwillig proces waarbij de deelnemers een oplossing proberen te vinden voor hun conflict die in het belang is van allebei. Zij doen dit in één of meerdere gesprekken onder begeleiding van een neutrale, onafhankelijk derde, de mediator.
De mediator oordeelt niet en spreekt geen voorkeur uit voor een specifieke oplossing. Wel probeert de mediator ervoor te zorgen dat alles wat voor de deelnemers belangrijk is wordt uitgesproken en wordt meegenomen in het mediationgesprek. Pas wanneer alle belangen en wensen op tafel liggen, kan worden gekeken naar mogelijke oplossingen. Daarnaast faciliteert de mediator het mediationproces door ervoor te zorgen dat de voor mediation gebruikelijke stappen – intake, exploratie, onderhandeling en afronding – op een goede manier worden doorlopen.
Mediation kan worden gezien als een kans: om te ontdekken waar het jou werkelijk om gaat, te luisteren naar wat de ander belangrijk vindt, en te onderzoeken welke oplossingen daarbij zouden kunnen passen. Voorbij standpunten ligt soms een wereld aan mogelijkheden.
Het is niet altijd makkelijk te verwoorden wat werkelijk belangrijk is. Dit lukt het best in een sfeer van veiligheid, rust en vertrouwen. Mediation biedt daarvoor de juiste basis. Het is aan mij als mediator om ervoor te zorgen dat de uitgangspunten helder zijn en door allen worden gerespecteerd.
Drie uitgangspunten zijn essentieel voor het laten slagen van een mediation: vertrouwelijkheid, vrijwilligheid, en onafhankelijkheid/onpartijdigheid. Ze worden genoemd in de mediationovereenkomst die voorafgaand aan de mediation door de deelnemers en de mediator wordt ondertekend.
Na een – vaak telefonische – kennismaking, besluiten partijen of zij willen deelnemen aan mediation. Wanneer beiden akkoord gaan plannen we een eerste gesprek. Aan het begin van dat gesprek ondertekenen de deelnemers en de mediator de mediationovereenkomst waarmee allen zich binden aan de uitgangspunten die mediation biedt.
Meestal zijn 3 tot 4 gesprekken voldoende om te komen tot een duurzame oplossing. Aan het eind van de mediation kunnen partijen hetgeen is afgesproken vastleggen in een vaststellingsovereenkomst. Daarmee worden de afspraken bindend.